T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
MERSİN / YENİŞEHİR - Aliye Pozcu İlkokulu

Ders Çalışma Ortamı

Değerli velilerimiz bir çocuğun başarısında aile içindeki huzurlu ortam, onun kendini güvende hissetmesi, daha önceki hayatında aldığı sorumlulukları, arkadaş çevresi, mutlu olması gibi temel etkenlerin yanında düzenli ve planlı ders çalışmasının da payı büyüktür. Çocuğun düzenli, severek ve planlı ders çalışabilmesi için çalıştığı ortamında büyük öneme haiz olduğu aşikardır. Bu sebeple çocuğa uygun bir çalışma ortamı sunarken nelere dikkat edilmesi gerektiği üzerinde durulması gerekmektedir. Bizde sizlere yardımcı olması amacıyla bu kriterleri hazırladık.

1.    Ders çalışma ortamının anne babanın isteğine göre değil, çocuğun isteğine göre olması en önemli unsurdur. Ancak onun isteklerinde uyumsuzluk olduğunda müdahale edilerek uyumlu hale getirilebilir. Çocuk duvar boyasını mavi istiyorsa bunu açık maviye, pembe istiyorsa da bunu açık pembe tonlarına çevirebiliriz.

2.    Çalışma odası aynı zamanda çocuğun yatak odasıysa yatak, kitaplık, pano gibi eşyalarla oda ikiye bölünerek yatak odası bölümü ve çalışma odası bölümü şeklinde düzenlenebilir. Çocuğun, ders çalışırken yatağı görmesi dikkatinin dağılmasına, ilgisinin başka yöne kaymasına neden olur.

3.    Odada kullandığınız renklerin açık mavi veya açık yeşil gibi aydınlık renkler olmasına özen gösterin. Çok koyu renkler karamsarlığa sürüklerken, beyaz gibi çok aydınlık renkler de gözleri yormaya neden olur. Fakat çocuğunuzun sevdiği renkleri de göz ardı etmeyin. Onun fikrini alarak seçtiğinizin renkleri odanın bazı kısımlarında kullanabilirsiniz.

4.    Çalışma ortamlarında dikkat dağıtmaya sebep olacak televizyon, müzik seti ve bilgisayar gibi aletler olmamalıdır. Bilgisayar elbette günümüzde her çocuğun odasında mutlaka bulunan ve bulunması gereken bir ihtiyaçtır. Amacına uygun kullanıldığı sürece kimseyi rahatsız etmez. Bunun yanında duvarlarda afiş, poster ve resim gibi şeylerin de olmamasına özen göstermelisiniz.

5.    Oyuncaklar ortada görülebilecek bir konumda olmamalı, kapalı bir dolabın yada kutunun içinde ancak düzenli bir şekilde kaldırılmış olmalıdır.

6.    Çalışma ortamında mutlaka bir masa olmalıdır ve bu masa sadece ders çalışmak için kullanılmalıdır. Yani yemek yenilen bir masada çalışmak çocuğun ders çalışmaya başlarken dikkatini toplamasını geciktirir.

7.    Çalışma masası yeterli büyüklükte olmalıdır. Tıkış tıkış olacak küçük bir masa çocuğa dağınıklık hissi verecektir.

8.    Ders çalışma masası pencere kenarında olmamalıdır. Bu sayede çocuğun konsantrasyonu dış etkenlerden dolayı dağılmamış olur. Masa her zaman derli toplu ve düzenli olmalıdır.

9.    Ders çalışırken lazım olacak malzemeler her an elinizin ulaşacağı mesafede olmalıdır.

10.Masada çalışırken koltuk veya yumuşak minderler gevşemeyi sağlar, uyku getirir. Bunun yerine normal standartlarda yapılmış bir sandalye kullanılmalıdır. Ne çok rahat ne de çok rahatsız eden bir sandalye tercih edilmelidir.

11.Eğer odada bir yatak varsa mutlaka sabah kalkar kalkmaz toplanmalıdır. Dağınık kalmış bir yatak tembel bir öğrenci dahil herkeste "şu an içinde olsam" düşüncesi uyandırır.

12.Çalışma odasında her eşyanın konacağı bir bölüm olmalıdır. Ortada dağınık duracak eşyalar bulunmamalıdır. Oda ne çok boş, ne de çok sıkışık hissi vermemelidir. Tertipli, kullanışlı ve düzenli hissi uyandırmalıdır.

13.Çalışma odası veya masası yeterince ışık almalıdır. Masada mutlaka bir çalışma lambası bulunmalıdır ancak ışık göze direkt gelmemelidir. Bu durumda gözler hem rahatsız olur hem de normalden çok daha çabuk yorulurlar. Işığın rengi de önemlidir. Sarı veya renkli ampuller gözün çabuk yorulmasına sebep olur. Beyaz ışık veren ampul seçilirken aşırı yüksek ışık vermemesine dikkat edilmelidir.

14.Çalışma ortamları sessiz olmalıdır. Ders çalışıldığı sanılır ama aslında hem bilgi hem de vakit kaybı yaşanmış olur.

15.Havalandırma da bir çalışma ortamında verimi etkileyen en önemli unsurlardan biridir. Bulunan ortamda oksijenin azalması baş ağrısına ve uykunun gelmesine yol açmaktadır.

16.Oda ısısı ne çok sıcak ne de çok soğuk olmalıdır. Sıcaktan gevşemiş, uykusu gelmiş ya da soğuktan titreyen bir öğrenci derse asla odaklanamaz.

17.Çalışma masası eğer bir kitaplıkla birleşmemişse masanın bulunduğu duvara raflar yerleştirilebilir. Bu raflar hem görünümü güzelleştirir, hem de kitap ve defterlere daha kolay ulaşılmasını sağlar.

18.Çalışma masasının rengi de yine ders çalışmayı etkileyen faktörlerden biridir. Çok karışık ve koyu renkler yerine sade ve açık renkler seçilmelidir.

19.Ders araç gereçleri ve eşyaları oyuncak içerikli özellikte, kokulu, dikkat çekici renklerde maskot gibi ilgi uyandıran özelliklerde olmamalıdır. Kitap defter ciltleri sade, açık ama göz yormayan renklerle ciltlenmelidir. Silgi, kalem açacağı gibi araçlar oyuncak özelliği yada kokulu olma özellikleri taşımamalıdır. Eşyaların klasik ve sade olmasına dikkat edilmelidir.

20.Çalışma odasında kullanılan eşyalarda renk açısından önemlidir. Sade ve açık renkler tercih edilmelidir. Perde, masa, sandalye yatak ve yatak örtüleri gibi eşyalar renk uyumu içinde olmalıdır. Hiçbir eşya oyuncak özelliği taşımamalıdır. Çocuk yatağının araba görünümü vermesi çocuğun derslerini değil şoförlüğünü geliştirir.

21.Her şeye rağmen çalışma odasında seçilen eşyalar birbiriyle uyumlu ve genel olarak odada sıcak bir atmosfer yaratmalıdır. Soğuk hissi veren çalışma ortamı motivasyonu hiçbir zaman sağlatmaz. Bunu yaparken ahşap ürünlerin sıcaklığı dikkate alınmalıdır. Ancak ahşap seçilirken açık tonlarına ve fazla karmaşık şekillerle kaplı olmamasına dikkat edilmelidir.

22.Çalışma odasında yeşil rengin dinlendirici ve sakinleştirici özelliği dikkate alınarak yeşil renkte canlı bitkiler konabilir. Ancak bu bitkilerin odanın oksijenini tüketecek türden seçilmemesine dikkat edilmelidir. Biliyoruz ki bazı bitkiler gece oksijen alır ve karbondioksit verirler. Böyle bitkiler yatak odalarında bulunmamalıdır. Gece oksijen verip karbondioksit alan bitkiler seçilmelidir.

23.Çalışma odası bulunmayan durumlarda evin uygun bir köşesi çalışma ortamı olarak düzenlenebilir. Bu durumda da bu kuralların o köşeye uyarlanması önemlidir. Çocuğun her ortamda çalışmayı öğrenmesi esas prensip olduğu için çalışma odası olma zorunluluğu yoktur. Onu derse odaklayacak rahat, sessiz ve huzurlu ders çalışacağı ortam oluşturulması yeterlidir.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 29.03.2020 - Güncelleme: 15.02.2021 22:09 - Görüntülenme: 831
  Beğen | 0  kişi beğendi